Zdrowe odżywianie w ciąży. Jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

12.04.17r. Zdrowe odżywianie w ciąży. Jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Kochani od kilku tygodni nie jest już tajemnicą, że jestem w czwartej ciąży i praktycznie nie ma dnia, żebym nie dostawała od Was wiadomości z pytaniami o swoją dietę w tym okresie czasu. Wysyp pytań pojawia się zazwyczaj po publikacji na Instagramie kolejnych zdjęć, na których widać, że ciąża nie wiąże się u mnie z nadprogramowym tyciem... Dodatkowo odkąd prowadzę BLOGa pytacie ogólnie o naszą kuchnię i o to jak karmię dzieci. W związku z tym, że nie mam wykształcenia w tym kierunku, a nie chciałabym, żeby ktoś zarzucił mi brak kompetencji w moich postach, pozwoliłam sobie poprosić Partnera Kampanii Bezpieczny Maluch markę MUKE o kilka wywiadów z dietetykiem, który pomoże nam wszystkim zdrowiej się odżywiać.

Dziś pierwsza rozmowa z nowego cyklu. Zaczynamy od diety kobiety ciężarnej. Naszym ekspertem jest pani Aleksandra Pasich z poradni dietetycznej Mój Dietetyk. Poniżej krótki wywiad, a za kilka dni przepisy na zdrowe, pyszne i proste w przyrządzeniu posiłki dla ciężarnych.

 

MUKE: Dieta kobiety ciężarnej. Dlaczego jest tak ważna?

MÓJ DIETETYK: Jesteś tym, co jesz – i Twoje dziecko jest tym, co jesz – to hasło powinno przyświecać każdej przyszłej mamie. Dieta w tym okresie życia jest niezwykle ważna – warunkuje prawidłowy przebieg ciąży i rozwój poszczególnych organów dziecka. Z tego powodu powinna być zbilansowana, oparta na starannym doborze produktów i różnorodna. Należy spożywać wysokiej jakości produkty ze wszystkich grup, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, które w tym szczególnym okresie są niezwykle ważne.

MUKE: Czyli jemy do oporu i spełniamy każdą zachciankę kulinarną, bo dziecko musi jeść?

MÓJ DIETETYK: To jest niestety bardzo popularny mit na temat diety kobiety w ciąży. W tym okresie wzrasta zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych, natomiast jeżeli chodzi o energetyczność to ten wzrost jest nieznaczny. Jeżeli masa ciała kobiety w momencie zajścia w ciąże była prawidłowa to najprawdopodobniej nie ma potrzeby zwiększania kaloryczność dziennego jadłospisu w pierwszym trymestrze. Natomiast w drugim i trzecim trymestrze – energetyczność diety powinna ulec zwiększeniu o 300-500 kalorii ze względu na większy wydatek energetyczny organizmu. Należy spożywać produkty z każdej grupy dostarczające do organizmu takie składniki jak: białko, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne i witaminy, jednak nie można przesadnie zwiększać ich ilości. Przyrost masy ciała powinien być stopniowy i kontrolowany. Należy wyeliminować puste kalorie ze słodyczy, słonych przekąsek czy fastfoodów. Unikać cukru na rzecz naturalnej słodyczy w postaci owoców, a sól zamienić na zioła dodawane do potraw – nadadzą niezwykłego smaku i aromatu, a także zmiejszą niektóre dolegliwości towarzyszące ciąży. Najważniejsze to jeść dla dwojga, a nie za dwoje.

MUKE: Co oprócz cukru i soli może zaszkodzić maluszkowi?

MÓJ DIETETYK: Zapomnijmy o różnego rodzaju używkach takich jak papierosy i alkohol. Warto wybierać tłuste ryby morskie - wolno żyjące, a unikać hodowlanych. Spożycie ryb jest zalecane ze względu na kwasy omega-3, które korzystnie wpływają na rozwój układu nerowowego dziecka. Należy wybierać gatunki ryb o niskim ryzyku skażenia rtęcią. Ponadto nie należy spożywać surowego i niedopieczonego mięsa, surowych ryb i owoców morza, surowych jajek oraz niepasteryzowanego mleka – ze względu na obecność pasożytów i bakterii, które mogą być groźne dla matki i dziecka.

MUKE: A co z "małą czarną"?

MÓJ DIETETYK: Spożycie kofeiny powoduje skutki uboczne takie jak: podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, poddenerwowanie, problemy ze snem, a takżę pojawienie się zgagi. Z tego powodu - o ile to możliwe - kawę tradycyjną zastąpmy zbożową lub z cykorii, jeżeli bardzo przepadamy za smakiem kawy. O wiele zdrowszą alternatywą będzie szklanka świeżo wyciśniętego soku np. z pomarańczy, która pobudzi organizm, ożywi umysł i dostarczy wielu cennych witamin, których szczególnie potrzebujemy w tym okresie.

MUKE: Zatem, co jeść?

MÓJ DIETETYK: To na co mamy ochotę w danej chwili dbając o to, by były to posiłki wartościowe i przygotowane z wysokiej jakości produktów. Warto sięgać po produkty pełnoziarniste, chude gatunki mięs, zdrowe tłuszcze roślinne, nabiał i przede wszystkim po świeże owoce i warzywa, które są bogactwem składników odżywczych i witamin. Zdrowa dieta powinna obfitować w zielone warzywa, które są dobrym źródłem kwasu foliowego, ważnego zarówno przed ciążą jak i w trakcie jej pierwszych tygodni – wszystko po to, by uniknąć wad rozwojowych płodu. Podczas ciąży można, a nawet powinno się zaprogramować dziecko na warzywa.

MUKE: Zaprogramować? Co to znaczy?

MÓJ DIETETYK: Programowanie żywieniowe mówi nam o wpływie różnych czynników na procesy metaboliczne i hormonalne zachodzące w organizmie dziecka. To co w czasie ciąży trafia na talerz przyszłej mamy ma ogromny wpływ na zdrowie maluszka. Nadmiar lub niedobór składników odżywczych może skutkować niebezpiecznymi powikłaniami. Nieodpowiednia dieta może w trwały sposób przeprogramować metabolizm i przez to zwiększać ryzyko występowania chorób układu krążenia, nowotworów, otyłości, alergii oraz zaburzeń rozwoju układu kostnego i nerwowego. Programowanie żywieniowe może powodować lub zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych.

Dbając o sposób żywienia przed ciążą, w trakcie ciąży, podczas karmienia piersią oraz o to co Twoje dziecko spożywa w pierwszych latach swojego życia – masz niezwykłą moc, by wpłynąć na jakość jego życia w przyszłości.

MUKE jest dystrybutorem wyciskarek wolnoobrotowych do soków. Jednak to nie jedyny cel funkcjonowania tej firmy. Szukając przepisu na sok idealny wspiera wszystkie działania zmierzające do poprawy jakości życia, cieszenia się pełnią zdrowia czy zbilansowania diety. Łączy tradycję z nowoczesnością – inżynierowie udoskonalają technologię tylko po to, by człowiek mógł spożywać produkty w ich naturalnej i zdrowej odsłonie. Zachęca do świadomego wyboru, do wyboru diety zawierającej składniki pokarmowe pochodzące prosto z natury. 

 

       Muke
Dietetyk Aleksandra Pasich - poradnia dietetyczna Mój Dietetyk      

Dietetyk Aleksandra Pasich - poradnia dietetyczna Mój Dietetyk - Jestem dietetykiem z zawodu i pasji, absolwentką studiów licencjackich na kierunku Dietetyka i studiów magisterskich na kierunku Biotechnologia Molekularna. Ponadto ukończyłam studia podyplomowe o specjalizacji „Żywienie i wspomaganie dietetyczne w sporcie”.Podaję pomocną dłoń ludziom, którzy tego potrzebują. Wskazuję drogę do zdrowego i racjonalnego sposobu odżywiania. Motywuje do zmiany nawyków żywieniowych. Podchodzę indywidualnie do każdej osoby i stawiam na jadłospisy dostosowane do stanu zdrowia, trybu życia i preferencji kulinarnych. Dzielenie się wiedzą i obserwowanie pozytywnych zmian zachodzących w życiu pacjentów daje mi poczucie satysfakcji, ale także motywację do dalszego działania.

 
 
 

 

 

ciąża,zdrowa dieta,zdrowe odżywianie

KOMENTARZE: (6)

12.04.2017 | Ola B., Gliwice

Bardzo fajny tekst... czekam na kolejne - może jeszcze jakieś wskazówki jak zachęcić małego niejadka do jedzenia? ;)

13.04.2017 | Mama Laury

Oj nie dobrze czyli jak nie dbałam o dietę w ciąży to może być to powodem że moje dziecko ma alergie ? I pytanie czy z tego wyjdzie ??

14.04.2017 | Mama Bezpiecznego Malucha

Mamo Laury, nie martw się! Nasza dieta w ciąży może mieć duży wpływ na zdrowie dziecka, ale nie musi go determinować. Jeśli czegoś nam brakuje w diecie, to dziecko "wyciąga"to z naszego organizmu i to nasze zdrowie się sypie w pierwszej kolejności... ;)

19.04.2017 | Ewa Łysek

Myśle że wszytko zależy od kobiety i jej podejścia. Jeśli myśli że wszytko jej wolno bo w ciązy to nie stety skutkuje tym że potem mamy nadprogramowe kilogramy. Ja przytyłam w sumie 12 kg mogło by być mniej ale i tak nie jest to chyba taki zły wynik a dziecko miało ponad 4kg. Oczywiście można sobie pozwolić na wyjątki od czasu do czasu na zachciewajkę ale bez przesady

05.06.2017 | Olciax

Według mnie dieta w ciąży powinna być dostosowana pod kontekstem zdrowia dziecka. Ja np. u siebie stosowałam oprócz suplementacji Pregna Plus jeszcze przepisy z ich strony bo miałam male niedobory witamin i po wprowadzeniu zdrowej diety wszystko sie zmeinilo jak za dotknieciem czarodziejskiej rozdzki:)

23.08.2017 | Olivia

Temat bardzo ważny i istotny, a dieta kobiety oczekującej na dziecko powinna być bogata w najważniejsze składniki, w końcu tu chodzi nie tylko o nią, ale i o maluszka. Tekst naprawdę ciekawy, a w temacie zdrowego odżywiania trafiłam jeszcze na https://mrchef.pl/jak-to-dziala gdzie można zamówić zdrowe dania, albo składniki do nich i zapewnić sobie wysoką jakość pożywienia. Może też coś takiego?

Polecamy
Najnowsze wpisy
Archiwum
Tagi